Mesto Ružomberok na jeseň 2024 zaviedlo "parkovaciu politku". Zatiaľ najmä v centre mesta a v pár priľahlých častiach, s plánom postupne zavádzať spoplatnenie do celého mesta. V lokalitách s vyššou koncentráciou bytov, vzniká často potreba navyšovať počty parkovacích miest. Budovanie nových parkovísk je priestorovo, časovo a finančne náročné. Budovanie parkovacích domov je na tom ešte horšie. Za cenu 2-3 parkovacích miest v parkovacom dome dokáže väčšina samospráv na Slovensku postaviť jeden byt. Aj preto sa mesto Ružomberok rozhodlo pre najrýchlejšie a najlacnejšie riešenie. Jednosmerné ulice s parkovaním na strane alebo po stranách.
Takéto riešenie je fajn a používa sa bežne všade na Slovensku. Vo väčšine miest tejto zmene predchádza práca s dátami a práca s obyvateľmi, teda participácia. Namaľovať na cestu čiary a osadiť pár značiek, o ktorých rozhodne úradník, je síce rýchle a relatívne lacné riešenie, ale len málokedy to najvhodnejšie. Ak sa takéto "úradnícke" riešenie použije nepremyslene, veľakrát spôsobí zhoršenie situácie na danej ulici alebo v celej štvrti. A presne toto sa opakovane stalo v Políku.
Prvýkrát mesto tento proces nezvládlo už pri spustení parkovacej politiky na jeseň 2024. Vtedy zjednosmernilo ulicu Štefana Moyzesa, ale nijako ju neupokojilo (nespomalilo dopravu). Napriek tomu, že sa na ulici nachádzajú 2 škôlky, obchod, gymnázium a celá štvrť je husto obývaná. Mesto do projektu nepridalo žiadny priechod a ani prvky upokojujúce dopravu.
Jednoducho povedané, nemyslelo pri zmene na chodcov, myslelo len na parkovacie miesta a nič iné.
Tým ale chyby mesta na tejto ulici neskončili. Mesto pri návrhu nezabudlo len na peších, ale aj na ľudí na bicykloch. Nesprávne navrhnuté zjednosmernenie na ulici Štefana Moyzesa vyhnalo ľudí s bicyklami na chodníky, ktoré sú určené pre chodcov a na nebezpečné hlavné cesty, kde im ide o život. Aj táto chyba mesta potvrdzuje naše tvrdenie, že mesto myslí len a len na parkovacie miesta.
Dobre navrhnuté jednosmerky v štvrtiach, ako je Polík, sú správne riešenie (nakoľko obmedzujú tranzitnú dopravu), ale je nutné myslieť na detaily. To sa v Políku mestu a ani polícii, ktorá sa k projektu vyjadrovala, nepodarilo. Z úzkej uličky medzi garážami, za gymnáziom, ktorá spája Makovického a Š. Moyzesa spravilo chtiac-nechtiac obojsmerný “hlavný ťah”. Nehľadiac na jej šírku. Nehľadiac na výjazdy z garáži. Nehľadiac na bezpečnosť, o ktorej polícia tak rada rozpráva. Aj tento prístup všetkých zainteresovaných potvrdzuje, že im nešlo o kvalitu alebo bezpečnosť, ale len a len o počet parkovacích miest.
Druhýkrat zlyhalo mesto v Políku v marci 2025. Pol roka sme od mesta žiadali nápravu chýb, ktoré spravilo na ulici Štefana Moyzesa. Dúfali sme, že naša samospráva konečne pochopila, že parkovacia politika má zvyšovať kvalitu života na uliciach a nepremienať ulice na parkoviská. Žiaľ, mýlili sme sa a to veľmi. Mesto sa nepoučilo a rovnaké chyby, ako spravilo na ulici Štefana Moyzesa v roku 2024 zopakovalo o 6 mesiacov neskôr aj na ďalších uliciach v Políku. Z pár stoviek negatívnych komentárov na sociálnych sieťach je jasné, že zanedbalo nielen participáciu, ale aj komunikáciu s občanmi. Nezvládlo odprezentovať výhody zjednosmernenia rezidentom a ponúknuť im viac, ako len ďalšie spoplatnené parkovacie miesta. Nahnevalo ľudí na bicykloch, ktorých aj z tejto časti vyhnalo na chodníky a nebezpečné hlavné cesty. Jednoducho povedané, opäť myslelo len na maximalizáciu počtu parkovacích miest.
Tretíkrát mesto v Políku zlyhalo pri navrhovaní dopravného značenia. Tejto téme sa budeme venovať samostatne, lebo si to zaslúži, ale už teraz môžeme prezradiť, že mesto zaplatilo aj za značenie, ktoré do Políka nemuselo byť nie len nakúpené, ale ani osadené. To, že jedna značka a jej správne osadenie stojí pár sto euro asi vysvetľovať nemusíme.
Zo skúseností z iných miest vieme, že aj inde sa pri zavádzaní parkovacích politík nevyhli chybám, ale na rozdiel od Ružomberka ich dokázali rýchlo opraviť a hlavne neopakovať. Nášmu mestu sa to nedarí. Hlavným cieľom OZ Bajkom je zvyšovať kvalitu života v meste. Z prístupu mesta k Políku je jasné, že jeho cieľom je maximalizovať počet spoplatných parkovacích miest.
Aj napriek tomu, že ciele nášho OZ sú diametrálne odlišné od cieľov mesta, budem sa aj naďalej snažiť situáciu zmeniť. Ak chcete našu snahu podporiť, spraviť tak môžete tu: https://www.bajkom.sk/inpage/darujte-nam-2-percenta/
Aktualizácia: V čase písania článku osadilo mesto na ulici Štefana Moyzesa značky obmedzujúce maximálnu povolenú rýchlosť na 30kmh. Takže máme v meste ďalšiu 30-tkovú ulicu, na ktorej takmer nik nebude jazdiť 30. Dopravné značky nefungujú, ak neveríte na stránke Telraam.net si pozrite, akou rýchlosťou sa jazdí po 30-kových uliciach Poľná, Kalvárska a Jelence.
JEDNOSMERKY V POLÍKU
MESTO MYSLÍ LEN NA PARKOVACIE MIESTA